به نـــامــ حضـرتــــ دوستـــــ

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
چهارشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۴۳ ب.ظ

توجیه و بازهم توجیه...

ای بابا! باز هم شروع کردید... یعنی ما فیلم نبینیم...

ای بابا! مگه ماهواره چی  داره... اصلا ما می خواهیم برنامه های علمی را ببینیم...

تازه اگر برنامه های غیر اخلاقی را هم ببینیم رو ما تاثیر نمیذاره...

خوب با بچه ها نگاه نمی کنیم...

اصلا به کسی چه ارتباطی داره، من دلم می خواد هر چی دوست دارم نگاه کنم... دلم می خواهد...

آخه تلویزیون خودمون که چیزی نشون نمیده...

بابا ول کنید این حرفارو، الان دنیا داره این همه پیشرفت می کنه و ما هنوز گیر میدیم به ماهواره و فیلم... حالا دیگه همه چیز درست شده، مونده همین چند تا فیلم و سریال...

نه بابا، منم از ماهواره بدم می آد، ولی می خوام ببینم که دیگران چه می بینند.

آدم باید از اخبار اطلاع داشته باشد، شبکه های...

عده ای از مردم با دست آویز قرار دادن توجیهات سطحی، راه ورود این پدیده خطرناک را به خانواده باز می کنند؛ توجیهاتی مانند تماشای شبکه های مذهبی، برنامه های علمی، مطلع شدن از اوضاع دنیا و ... . در بخش زیر به چند نمونه از این گونه توجیهات اشاره می شود.

1.   به دست آوردن پرستیژ اجتماعی:

یکی از عوامل گرایش مردم به ماهواره فقط و فقط رسیدن به مرحله پرستیژ اجتماعی است؛ باید پذیرفت که برخی از مردم در زندگی خویش فکر مستقلی ندارند و در اصل جو جامعه اطراف آنها است که برایشان تصمیم می گیرد. در نگاه این دسته اصالت با هم رنگ جماعت شدن است. اگر جماعت اطراف چنین فردی، ماهواره را جزوی از زندگی بدانند، او هم به دنبال این جو رفته و ماهواره ای خواهد شد. خدا نکند به این عدم استقلال فکری چشم و هم چشمی هم اضافه شود. چرا او دارد و ما نداریم. وقتی چشم و هم چشمی با جوزدگی کنار هم قرار می گیرد، دنیایی از مصیبت را تولید می کند. چه توقعی می توان از کسی داشت که محور زندگی خودش را مردم می گذارد.

از کسی که در امور دنیایی با اطرافیان خود به رقابت بر می خیزد و اصلی ترین دغدغه ی او هم عقب نیفتادن از جامعه ی اطراف خویش است، نمی توان توقع زیادی داشت که درباره ی مسائل اطراف خویش؛ از جمله خرید ماهواره عاقلانه بیندیشد.

آیا حقیقتا چنین دلیلی می تواند در نزد خداوند متعال حجت شرعی برای استفاده از این ابزار باشد؟ پاسخ به این سوال دشوار نیست و هر کس با مراجعه به عقل خویش می تواند پاسخ را دریابد.

نیازهای ساختگی و ناشی از چشم و هم چشمی همان طور که سریع شکل می گیرد و شیوع می یابد به سرعت نیز به ضد آن تبدیل شده و افراد را بازیچه قرار می دهد.

برای مثال در زمانی استفاده از گوشی همراه ارزش بوده و افراد با آن خود را از دیگران متمایز کرده و به دنبال پرستیژ اجتماعی بودند ولی با شیوع و همگانی شدن آن اکنون فردی که گوشی همراه نداشته باشد خاص بوده و تبدیل به ارزش شده است.چنانچه برخی از افرادی که از نخستین استفاده کنندگان گوشی های همراه بودند گوشی های خود را کنار گذاشته و از آن استفاده نمی کنند.

ماهواره نیز با چنین سرنوشتی روبرو است. شیوع و گستردگی آن در حال تبدیل به ضد ارزش است و اتفاقا برخی از مصرف کنندگان قهار ماهواره در حال طرد و نفی آن هستند. چرا که دیر یا زود افراد تاثیر آن را در زندگی خود دیده و اتفاقا برای زندگی بهتر، آن را نفی می کنند.

آنچه در دنیای مصرف اهمیت دارد این است که انسان قدرت تحلیل و تشخیص خود را به دیگران واگذار نکرده و مخاطب منفعل در برابر آنچه بر وی عرضه می شود نباشد.

       اخبار سیاسی:

یکی از دلایل دیگر برخی از مردم برای گرایش به ماهواره اخبار سیاسی است. این عده معتقدند برای اطلاع از اوضاع دنیا و حتی ایران نمی توان به اخبار رسانه ی ملی بسنده کرد.

پاسخ اول به این افرادآن است که باید دید آیا آن سودی که شما از اخبار ماهواره ای به دست می آورید با آن ضرر و خطری که متوجه خانواده تان می کنید، قابل مقایسه است؟یک عقل سلیم این حکم را می کند که این «دزد ناموس» را داخل خانه کند برای اینکه با اخبار سیاسی روز دنیا آشنا شود.

در ضمن این واقعیت قابل انکار نیست که در اخبار سیاسی نمی توان به همه ی اخباری که در این شبکه ها گفته می شود اعتماد کرد؛ بسیاری از اخبار آنها هم اخبار صحیحی نیست. این شبکه ها حق و باطل را با هم خوب مخلوط می کنند اصولا هنرشان این است.

بسیاری از اهداف بوق های رسانه ای غرب در شبکه های خبری در حال پیگیری است. این خیلی نکته مهمی است. شبکه هایی مثل «فارسی وان» و «من و تو» وخیلی از شبکه های دیگر که به نظر داتا فرهنگی می آیند و اهداف فرهنگی را پیگیری می کنند، این یک طرف قضیه است، اما از طرف دیگر شبکه هایی هستند که به ظاهر مسئولیت خبر رسانی را بر عهده دارند اما به شدت اهداف فرهنگی جزو اهداف اصلی آنهاست. با آن رندی و مکر و حیله خودشان اهداف فرهنگی را پشت آن اهداف سیاسی پنهان کرده اند.

برای روشن شدن این مطلب ذکر یک مثال ضروری است. شاید معروفترین شبکه خبری در ماهواره شبکه بی بی سی فارسی باشد. این شبکه ظاهرا خبری است اما همین شبکه به ظاهر سیاسی و خبری می بینید درست همان اهداف فرهنگی و ضد دینی شبکه های صهیونیستی مثل فارسی وان و من و تو را دنبال می کند. به عنوان نمونه می توان به یکی از برنامه های این شبکه که بیننده ی زیادی هم دارد اشاره کرد؛ برنامه ای با عنوان نوبت شما. مجری این برنامه جوانی است که ژست روشنفکری گرفته و هر از گاهی هم حرف مذهبی هم می زند. در یکی از برنامه های نوبت شما او این گونه آغاز می کند:

«به نام خدای بخشنده مهربان خدایی که می بخشه و می آمرزه؛ اما در عین حال اگه ببینه که شما نمی بینید که چه خدای خوبیه شاید مجازات سختی رو هم در این دنیا و هم در اون یکی براتون در نظر بگیره؛ پس خدا می تونه هم چهره ی خندان داشته باشه و هم چهره ای دل خور و هم چهره ای دل گیر»

حالا در همین برنامه همین مجری این بحث را بعد از سلام و علیکش مطرح کرد: «داشتن دو یا چند تا از یه چیز اون قدر ها هم بد نیست. بالاخره هر گلی یه بویی داره پس دیگه دردسر نیست، بیشتر لذته، لذتی که شوهرم دوست داره فکر کنه توام با حمایت زنه. راجع به چند همسری چی فکر می کنید؟ ایده خوبیه یا جواب نمی ده! حتی به شرط عدالت، چرا وقتی می گن چند همسری هیچ کی فکر نمی کنه که منظور چند شوهریه؟» بعد از این حرفا یک خانم پشت خط می آید و رشته ی سخن را به دست می گیرد و ابتدا تا انتها عالم و آدم را زیر سوال می برد که چرا شما این حق طبیعی چند شوهری را از زن سلب می کنید.

       جلوگیری از حریص شدن فرزندان:

برخی می گویند چون ماهواره ممنوع است مردم بیشترنسبت به آن حریص هستند و این در حالی است که از نظر اینان با آزادسازی ماهواره و استفاده از آن قطعا مردم نیز از آن کمتر استفاده خواهند نمود. این دلیل از آنجا طرح می شود که این افراد شناختی نسبت به مقوله ماهواره ندارند.

برخی از والدین می گویند: در خانه بساط ماهواره را پهن می کنیم تا بچه ها حریص نشوند. اگر ماهواره در خانه نباشد، فرزندانمان بیرون از خانه وصفش را شنیده و خارج از محدوده ی نظارت ما به سراغ شبکه های آن چنانی می روند. اگر ماهواره در خانه باشد، ما بر میزان و نوع استفاده از آن نظارت خواهیم داشت.

مگر می توان تنها با گذاشتن برنامه های خوب، شوق فرزندان را برای برنامه های بدی که بیرون از خانه وصف آن را می شنوند کم کرد؟ کسی که بخواهد به سراغ برنامه های بدی برود که وصفش را شنیده ، یا از همان دستگاهی استفاده می کند که در خانه است یا باز هم به خانه دوستش رفته و این برنامه ها را تماشا می کند، یا اینکه فیلم آن را از بازار آزاد تهیه می کند. راه اصلی تربیت صحیح است. در تربیت صحیح، فرزندان به جای اینکه جامعه را الگوی خود قرار دهند، والدین را الگوی خود قرار داده و جامعه را با محیط خانه می سنجند.

    باید خود را همه جا حفظ کرد:

افرادی هستند که می گویند « انسان باید بتواند خود را همه جا حفظ کند و اگه خودت را توی قفس کردی و گفتی سالم موندی که کار خاصی نکردی. اگه تونستی ماهواره داشته باشی و خودت واسه خودت فیلترش کنی و گزینشی ببینی اونوقت هنر کردی»

این دوستان این نکات را فراموش کرده اند:

     1-   انسان از اطرافیان و محیط اطراف و از هر چیزی که با آن سر و کار دارد اثر می پذیرد حال کم یا زیاد ولی اگر انصاف به خرج دهیم می بینیم که محال است ما ماهواره را ببینیم و هیچ تاثیری هر چند کم روی ما نگذارد.

      2-   برفرض که شما مورد واضح بالا را رد کنید و بگویید من این گونه نیستم حال این سوال مطرح می شود: آیا در خانه ای که شما ماهواره را برایش به ارمغان می برید آیا فرد دیگری هم وجود دارد؟ اگر وجود دارد شما از کجا می توانید مطمئن باشید روی او هم اثر نگذارد.

اما سوال دیگر این است که آیا کودک یا نوجوان و یا جوان مجردی در آن خانه نیست؟ تضمین می دهید که هیچ کدام در هنگام عدم حضور بزرگترها به سراغ ماهواره نرفته و از برنامه های فاسد آن استفاده نکنند.

       می خواهیم فرزندمان امروزی باشد:

  بعضی ها می گویند که ما می خواهیم فرزندانمان را امروزی و آزاد بار بیاوریم تا خودشان انتخاب کنند. در پاسخ باید گفت آیا این منطق صحیحی است که فرزندانمان را به بهانه امروزی بار آمدن در معرض ناهنجاری های فراوانی قرار دهیم. پس یک سفره غذای سالم و مسموم را آماده کنید تا آنها خودشان غذای سالم را انتخاب کنند. آنها می گویند که اگر اشتباها غذای مسموم بخورند، می میرند. در این صورت نیز فرزندان از لحاظ روحی می میرند.

خداوند در آیه 6 سوره تحریم برای بیرون آمدن از آتش مشکلات می فرماید:

   ای کسانی که ایمان آورده اید و دچار گناه شده اید، گناه آتش است، اگر می خواهید از آتش جهنم نجات پیدا کنید خودتان و خانواده تان را از گناه دور کنید.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۲۰
بی نام و نشان

نظرات (۳)

۲۰ اسفند ۹۳ ، ۲۱:۴۸ فروهر وَ فرداد
در پاریســــــــکافه بار
هیچی نشده فقط چای و قهوه تازه دم آمادست!
کولاک بود سایتون
پاسخ:
سلام

ممنونم 
الان یکنفر باید آقای روحانی را قانع کنه تا دست از حمایت از آزادسازی ماهواره برداره. وقتی مردم می‌بینند که رییس‌جمهور کشورشان که اتفاقا در لباس روحانیت هم هست اینگونه از آزادشدن ماهواراه، دفاع میکنه بنظر شما آیا راهی برای منع مردم هست؟
پاسخ:
سلام مومن

بله راه که هست..
مردم باید خود از جهل بیرون بیایند و خود عاقلانه انتخاب کنند.. مردم باید دید تحلیل گرانه داشته باشند و مثله گذشتگان کورکورانه و به دنبال منافع خود نباشند..
یادآوری سرای آخرت و هدف آفرینش و .. انسان رو هوشیارتر میکند..
ما انسان ها هر کدام باید یک مفسر قرآن تربیت کنیم.. این گفتنش عجیبه ولی شدنی هست... اگر هر کس برای خود یک مفسر قرآن شود آن هم از راه درست نه اینکه تحریف کند که نمی تواند (خدا حافظ قرآن است) و اینگونه انسان ها از جهل بیرون می آیند و لذت های دنیایی رو که به ظاهر فقط لذت است و در باطن همه چیز را خراب میکند و ویران کننده است این ها رو کنار می گذارد.. مسلما هیچ انسانی ذاتا اینگونه خلق نشده که بخواهد خانواده ی خود را با دستان خود از بین ببرد... انسان ها گرفتار جهل هستند که به این مصیبت دچار شدند..
اول به خودم میگم و دعا می کنم که از جهل در امان باشم
اللهم صل علی محمد و آل محمد والعجل فرجهم
به هر حال جناب روحانی یک شخص است و امکان خطا هست..  اینطور نیست که حالا او که یک مقام بالا در راس کشور قرار گرفته هر آنچه که تصمیم گرفته درست باشد.. او بگوید ماهواره آزاد خوب؟ ولی من نوعی عقل دارم اختیار خانواده ام دستمه.. میبینم برای خانواده ام آسیب میرسونه.. از خودم از فامیلم از آشناهام مواظبت کنم.. دعوت پنهانی.. ان شاءالله روزی دعوت آشکارا هم در سایه امام زمانمون انجام بدیم.. هوم؟

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی