به نـــامــ حضـرتــــ دوستـــــ

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۳، ۰۵:۲۱ ب.ظ

مسلمانی به شیوه سریال های ماهواره ای

زندگی در عصر تکنولوژی، تاثیرات زیادی را بر مقوله دینداری افراد و باورها و اعتقادات دینی آنها، گذاشته است. گاه به نظر می رسد نوع تازه ای از دینداری به انسان ها معرفی می شود. مثلا شیوه ای از مسلمانی که بیشتر در حال انتشار است، موضوعی مهم و قابل توجه است. موضوعی که در سال اخیر به طرق مختلف، در فیلم ها و سریال های شبکه های ماهواره ترویج یافته است و تاثیرات زیادی بر مخاطبان داشته است.

این یک جریان فکری و یک ایدئولوژی برنامه ریزی شده است که به شیوه ای تدریجی و اثر گذار بر نگرش افراد تاثیر می گذارد و به این ترتیب شاهدیم که نحوه تازه ای از مسلمان بودن به مسلمانان معرفی می شود.

مجموعه های تلویزیونی ترک، در سال های اخیر به کرات توسط شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، خریداری و به فارسی دوبله شده اند و از چندین شبکه فارسی زبان ماهواره ای پخش می شوند. مسئله قابل توجه، نحوه ی تصویر نمایی افراد مسلمان در این فیلم ها است.

در مجموعه های ترک، اغلب افراد، مسلمان هستند. اما این مسلمانی به گونه خاص و تازه تعریف می شود. چنانچه مرگ و میری رخ دهد، مسلمان بودن این افراد وضوح می یابد. یعنی خانم ها از پوشش سیاه استفاده می کنند، قرآن پخش می کنند و نماز میت می خوانند. نشانه دیگر مسلمان بودن این افراد در تابلو ها و اسامی الهی که احیانا بر دیوار خانه ها نصب شده نشان داده می شود.

به این ترتیب شاهدنمایش افراد مسلمان هستیم که خانم ها از لباس های باز استفاده می کنند و مردان، در هنگام بروز مشکلات و یا برای تفریح و خوشگذرانی، به خوردن مشروبات الکلی می پردازند، روابط نامشروع و پنهانی خیانت همسران به یکدیگر و تولد فرزندان نامشروع، موضوعی ساده و تکراری محسوب می شود.

به این ترتیب شاهد چهره تازه ای از مسلمانی در این مجموعه های تلویزیونی هستیم. اینکه می توان مسلمان بود اما در عین حال بدون قید و بند های دست و پاگیر، زندگی کرد و از لذت های حرام بهره برد و این موضوع اصل مسلمانی را زیر سوال نمی برد. همانطور که در ترکیه مشاهده می شود که تعدد مساجد زیاد است اما تعدد بارها و کاباره ها هم زیاد است. شاید این یک جهان بینی خاص است که تناقصی را میان این دو نمی بیند.

این شبکه ها در میان پخش سریال ها و فیلم هایی با محتواها و مضامین مذکور، به پخش اذان می پردازند و یا مناسبت های مختلف مذهبی را تکریم می دارند. این پیام ها برای مخاطبان مسلمان، احتمالا خوشاینداست. خصوصا کسانی که تفکر مذهبی و دینی دارند، شاید اینطور فکر کنند که این شبکه ها به مقدسات و باور های دینی احترام می گذارند در حالی که این اقدام هم به همان مفهوم و نگرشی باز می گردد که در بطن فیلم ها و سریال ها وجوددارد. اینکه اسلام داشته باشید و مسلمانی کنید اما به شیوه ای نوین، دوست داشتنی و لذت بخش. اسلامی که افراد را به مبارزه با هوای نفس دعوت نمی کند بلکه در پی کاستن قید و بند هاست تا بتوان از لذت های بیشتری بهره برد.

و این گونه ماهواره (دجالواره) علیه دین، ارزش ها و فرهنگ، عمل می کند...

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۱
بی نام و نشان

نظرات (۲)

۱۱ اسفند ۹۳ ، ۲۲:۱۶ فانوس جزیره - گمنام
سلام
وبلاگ خوبتون لینک شد.
عاقبتتون بخیر.
پاسخ:
سلام 2

ممنون بزرگوار
باسلام
در تخریب فرهنگی، کارها"یی" که تخریب کنندگان فرهنگ انجام می دهند ...
پاسخ:
سلام

ممنون از حضور شما

تصحیح شد..
اللهم العجل لولیک الفرج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی