به نـــامــ حضـرتــــ دوستـــــ

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
دوشنبه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۳، ۰۹:۲۸ ب.ظ

ترویج هم خانگی های بدون ازدواج



تاثیر خانواده در دو بعد قابل توجه است. یک جنبه، مربوط به ثبات در الگوهای رفتاری خانواده است که منجر به سالم سازی الگوهای ارتباطی خانواده می شود، و دیگری بحث تحکیم و ثبات شخصیتی افراد خانواده است.

شبکه های ماهواره ای با هدف قرار دادن تحکیم خانواده، هم الگوهای رفتاری خانواده و هم شخصیت افراد را به سوی سستی و تزلزل هدایت می کنند. یکی از الگوهایی که ماهواره برای مخاطبان خویش در نظر می گیرد، تبلیغ آزادی های نامحدود و زندگی مشترک بدون ازدواج یا وصلت آزاد است که عملا نوعی ازدواج بدون پیوند های قانونی یا شرعی است.

 ترس از آسیب دیدن، آرزوی قابل قبول بودن و به خصوص میل به آزادی جنسی و فرار از مسئولیت چیزهایی است که از نارسایی بلوغ عاطفی سرچشمه می گیرد.

غیر رسمی شدن ازدواج به عنوان یک فرهنگ وارداتی، به معنی کم رنگ شدن هنجارهای اجتماعی است که رفتار مردم را در رسوم معمول جامعه، مانند ازدواج تعریف می کنند، در تحولات گسترده ی اجتماعی، افراد قادر نیستند به درک مطلوبی از ازدواج و چگونگی رویارویی با آن برسند. این کار آسانترین روش بدون تحمل تکالیف ازدواج و خانه داری به صورت رسمی است. در این روش« کسی حق ندارد آزادی جنسی را محدود کند و تحت ضابطه ای در بیاورد؛ زیرا خلاف آزادی محسوب می شود. قانون، حقوق افرادی را که با هم زندگی می کنند همانند حقوق زوج های متاهل به رسمیت شناخته است؛ با وجود این، هنوز تشکیل خانواده بدون ازدواج به عنوان جایگزین قابل توجهی برای ازدواج تثبیت نشده است.

برنامه های ماهواره ای با ترویج این الگوی نابهنجار باعث می شوند دختران و پسران جوان خود را ملزم به تشکیل خانواده نبینند و ترجیح دهند که این شکل از الگوی تشکیل خانواده را تجربه کنند. الگویی که این شیوه از زندگی را در همه ی جوامع، طبیعی جلوه می دهد و سعی در تغییر بنیان های فکری مخاطبان دارد.

از دید این رسانه ها انسان موجودی است که تنها به دنبال تنوع و آزادی جنسی خویش است و چنین امری از نگاه رسانه، کاملا طبیعی است و بدین گونه باید باشد. رسانه ها با طبیعی سازی، واکنش های غیر اخلاقی را به اموری کاملا طبیعی، عادی، خودآگاه و مطابق با عقل سلیم نشان می دهند و مخاطب با بازنمایی چنین تصاویری به درک و معنایی متفاوت از زندگی دست می یابد و زندگی را دستخوش تغییرات بسیاری می سازد.

بدین شکل نخستین نهاد تربیتی جامعه دچار تحول شده، در چنین زمینه ی اجتماعی، طلاق گسترش می یابد و اخلاق انسانی سقوط می کند.

 ازدواج دیگر پیوند مقدسی نیست، بلکه رابطه ای است که مانند سایر روابط اجتماعی می تواند به سادگی قطع شود. شبکه های ماهواره ای که آبشخور مستقیم خود را از کشورهای غربی می گیرند، در پی تثبیت این الگوی ازدواج هستند. هم اکنون برخی دختران و پسران جوان تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای به خود اجازه می دهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، به گونه ای که افزایش ارتباطات نامشروع خانوادگی از پیامدهای آن است و ارزش های خانوادگی که در پناه آن، ارتباطات میان زن و مرد نامحرم محدود می شد، کنار گذاشته می شود.


اشاعه فحشا و بی بند و باری با ماهواره

یکی ار کارکرد های رسانه های جمعی بویژه ماهواره، مفهوم سازی و به تبع آن، شکل دادن به هنجار های مناسب با آن مفهوم است. بر این اساس، ارائه تصویر های مستهجن و مبتذل و خلاف عفت عمومی از طریق ماهواره و نمایش آنها، یکی از عوامل گسترش بی بند و باری و به فحشا کشاندن جوانان از نوع جنسی است. دشمن که همواره اشاعه فرهنگ دینی و اعتفاد به خداوند و معنویات را مانع اصلی هدف های خود می بیند، برای کم رنگ کردن این اعتقادات، با ایجاد خلل در اعتقادات قشر جوان، در به انحراف کشاندن و بی هویت کردن آنان می کوشد. در واقع از دیدگاه و منطق قرآن، بازگو کردن زشتی ها و ارائه و ترویج آن ها، نهی شده است؛ زیرا موجب آشکار سازی زشتی ها و بر ملا شدن آن ها می شود. امام رضا علیه السلام می فرماید: «آن کس که گناه را نشر دهد، رانده است و آن کس که گناه را پنهان می دارد، مشمول آمرزش الهی است.» شبکه های ماهواره ای در قالب میان برنامه ها و آگهی ها، مظاهر ضد اخلاقی را تبلیغ می کنند و این رسانه، همچون دیگر ابزار بشری می تواند به آرمان های تعالی بخش انسان ها و جوامع خدمت یا خیانت کند که در حال حاضر، بیشترین خدمت ماهواره در ایجاد فساد و فحشا در میان جوانان است.

از آنجا که هر انسان دارای یک سری مبانی و اعتقاداتی می باشد و رفتار او نیز مطابق با نوع تفکر او به جهان و خداوند هست پس باید از این مرز های اعتقادی دفاع کرده و آن ها را به نحو احسن بشناسد و مهم ترین دشمن در عرصه ی اعتقادات، شبهات و تلقین های نادرست بوده و در زمان فعلی این شبهات با رنگ و لعاب زیباتر خود را بروز می دهند. متاسفانه ماهواره در شمار ابزارهایی قرار گرفته که به مرزهای عقیدتی انسان ها خصوصا اسلام و بویژه مکتب شیعه حمله ور شده و قصد دارد اساس این مکتب را در هم بریزد. این شبکه ها سعی دارند با گسترش فساد و فحشا از طریق تلویزیون، ماهواره و مجلات و نظایر آن عملا اخلاق را از جوامع بزدایند.

در سریال های نامناسب شبکه های ماهواره ای سنت های اجتماعی و فرهنگی کشورها مورد تحقیر قرار می گیرند، نقش های خانه داری، همسری و مادری در این فیلم ها زیر سوال رفته و بیشترین تاکید آنها نشان دادن ارزش کار زن در بیرون از خانه است.

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۲/۱۸
بی نام و نشان

نظرات (۱)

سلام علیکم مومن
این روزها خیلی داره تبلیغ این موضوع میشه و برخی داخلی ها هم بر طبل این موضوع می کوبند ...
عاقبتتون بخیر به حق حضرت ابوتراب

پاسخ:
سلام بزرگوار

متاسفانه همین طور هست.. اگه الان نگران این موضوع نباشیم فردا ممکنه فرزندان خودمون گرفتار این موضوع بشوند و شاید روشن کردن آن ها سخت بشه..
پس چه بهتر که از همین الان شروع کنیم به این آگاهی دادن..
مردم ما بیشتر اشتباهاتشون از روی جهل است...
ان شاءالله خداوند هدایتمان کند..
ممنونم بزرگوار عاقبت شما و خانواده تان به خیر باشد..

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی